Wednesday, November 19, 2008

nombor apa ni?

Sudah beberapa kali saya menerima panggilan yang nombornya tak ada tapi tertera perkataan 'Private Number'. Dan saya seperti biasa tidak akan melayan panggilan daripada nombor-nombor yang sebegini. Biarlah telefon 'melalak' dengan panggilan begini 10 kali sehari pun, saya tak akan angkat.

Bagi saya, orang yang guna 'private number' itu tidak jujur. Dia tahu nombor saya tetapi saya tak boleh tahu nombor dia. Nak telefon dia semula pun tak boleh. Pada saya, sesiapa yang nak berurusan dengan saya, nombornya mesti tertera pada telefon saya. Itu baru adil. Kalau tidak, bak kata budak-budak sekarang, "kirim salam"lah saya nak sambut panggilan mereka.

Adik saya pernah sambut panggilan dari 'private number' ini sekadar nak tahu siapa yang menelefonnya. Yang memanggil biasanya nak jual sesuatu, termasuklah dari institusi kewangan atau perniagaan MLM.

Kawan saya Yah (ceritanya pernah saya tulis dulu) pula, menerima panggilan maki hamun dan dicarut bila dia sambut panggilan dari 'private number'. "Nak buat macam mana, mestilah menghadapinya kalau dah kawan dengan suami orang," kata Yah dalam ketawa. Saya hanya tumpang senyum sumbing.

No comments: