Friday, September 26, 2008

Duka Ramadhan, seronok raya

Semalam kakak saya kemalangan motosikal masa balik dari pasar dengan suaminya. Bukan berlanggar dengan kenderaan lain tapi terlanggar lubang di tepi jalan. Suaminya tak ada apa-apa tapi kakak retak tulang tapak kaki dan kakinya kena simen. Dia kena duduk wad, tak tahulah berapa hari. Kata doktor, nanti kakak kena gunakan tongkat, mungkin selama tiga atau empat bulan.

Inilah yang selalu dikatakan orang, ‘malang tak berbau’. Beberapa hari lagi nak hari raya, kena duduk hospital pula. Tak tahulah pula sama ada dia terpaksa beraya di hospital tahun ini. Nasib baiklah anaknya hanya seorang (sebaya dengan anak sulung saya, kak long) dan sudah bekerja. Tidaklah teruk sangat nak buat persiapan juadah raya.

Kata kakak, mungkin juga dia kena begitu sebab Allah nak kafarahkan dosanya. Dia ambil cuti 10 hari terakhir Ramadhan untuk ‘pulun’ buat ibadah. Malam Qiamullail, siang pula nak habiskan baca al-Quran. Masa nak bercuti, kawan-kawan sepejabat sibuk bertanya kenapa nak cuti lama sangat. Tak kan nak bohong, kata kakak. Dia pun beritahu sebab sebenar nak bercuti lama.

“Mungkin sebanyak sedikit ada rasa riak masa beritahu orang yang angah nak cuti sebab nak beribadah. Sikap riak memang Allah tak suka. Sekarang ni, nak bangun pun tak boleh, nak ke bilik air pun kena duduk atas kerusi roda, kena minta tolong orang bawa. Tarawih entah ke mana, Qiamullail entah ke mana. Nak ambil wuduk pun tak boleh,” kata kakak.

“Tak apalah,”kata saya. “Masih boleh solat lagi. Solat duduk. Nanti kena cari debu nak buat tayamum.”

Begitulah kita manusia ini. Kita boleh buat macam-macam perancangan. Tapi perancangan Allah juga yang pasti berlaku.

Hari ini di pejabat saya merupakan hari terakhir bekerja bagi kebanyakan kakitangan beragama Islam sebelum bercuti panjang hari raya. Inbox saya sekejap-sekejap disinggahi mesej hari raya. Kadang-kadang tak kenal pun siapa pengirimnya. Agaknya seronok sangat nak bercuti raya sampaikan ucapan selamat hari raya dihantar pada semua orang tak kira kenal atau tidak.

Membaca mesej-mesej hari raya yang penuh ceria menggambarkan keseronokan pengirimnya hendak pulang ke kampung berhari raya bersama ibu bapa dan sanak saudara, hati saya tiba-tiba terasa amat sayu. Teringat abah, emak, adik beradik saya, anak-anak, suami, dunia kanak-kanak dan remaja yang telah lama ditinggalkan, dunia yang sedang diharungi kini dan dunia yang bakal diharungi.

Dalam masa begini saya juga selalu teringatkan jasad abah yang berada nun jauh di Jeddah, Arab Saudi. Teringat bagaimana abah ‘menghilang’ tiba-tiba sahaja daripada mata kami. Semoga roh abah dan emak dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang yang soleh. Amin.

Lebih sayu lagi apabila teringatkan Ramadhan yang datang senyap-senyap dalam kehidupan kita, singgah selama 30 hari dan secara senyap-senyap juga pergi lagi. Apakah saya akan bertemu lagi Ramadhan tahun hadapan?

Hanya Allah yang tahu.

2 comments:

jorazak said...

mak aji
selamat hari raya buat mak aji sekeluarga.

mak aji said...

Salam Encik Jo,

Selamat Hari Raya juga buat En Jo sekeluarga. semoga kita semua sama-sama berpeluang berjumpa dengan Ramadhan tahun depan. Amin.