Friday, September 05, 2008

Pak Samad pulang


Selepas berbuka dan sebelum solat Maghrib semalam, saya terima SMS daripada seseorang tentang berita Tan Sri A Samad Ismail yang meninggal dunia kira-kira jam 5.58 petang itu.

Innalillahi wainnailaihi rajiun.

Di tengah-tengah negara bergolak dengan idealisme yang tidak ketahuan tentang kemerdekaan, semangat kebangsaan, perbezaan fahaman politik, dan 1,000 kecelaruan tentang apa yang benar dan apa yang salah, seorang yang benar-benar terlibat dalam memperjuangkan kemerdekaan negara lebih 51 tahun lalu pergi menemui Tuhannya.

Tan Sri Samad lebih mesra dipanggil “Pak Samad’ sahaja oleh mereka yang mengenalinya, terutama kaum wartawan. Walaupun saya masuk kategori terlalu ‘junior’ dalam alam kewartawanan dan tidak pernah berpeluang bekerja di bawahnya, banyak cerita-cerita tentang kewibawaannya sebagai wartawan yang saya dengar daripada orang lain yang lebih senior.

Agak terkilan juga rasanya kerana Pak Samad sedang sakit tenat ketika ada orang sibuk-sibuk mahu mengubah tarikh sambutan kemerdekaan negara daripada 31 Ogos yang telah disambut sejak 51 tahun lalu kepada 16 September (tarikh kemasukan Sabah dan Sarawak ke dalam Malaysia). Kalau dia sihat, saya rasa patut ada wartawan yang pergi menemu ramah Pak Samad, bertanya pendapatnya tentang itu kerana beliau antara mereka yang menjadi anggota delegasi ke Britain pada tahun 1956 untuk rundingan kemerdekaan.

Sedih memikirkan ada golongan yang sesedap rasa mahu mengubah sejarah negara untuk kepentingan diri sendiri tanpa menghargai jerih payah orang dulu macam Pak Samad yang berhempas pulas memperjuangkan kebebasan negara daripada penjajah.

Semoga Allah mencucuri Rahmat ke atas roh Pak Samad dan dimasukkan ke dalam golongan orang-orang yang soleh. Amin.

Dan semoga Allah selamat negaraku, bangsaku dan agamaku daripada dizalimi musuh-musuh Islam yang nyata dan yang tersembunyi termasuk musuh yang munafik dan fasiq. Amin.

No comments: