Wednesday, June 11, 2008

Apabila lelaki nak banyak isteri...

Penat dah baca cerita politik, cerita harga barang naik, cerita gaji tak naik dan macam-macam lagi yang naik dan tak naik. Tumpang murung bila baca cerita taufan melanda di Myanmar dan China. Kes bunuh pun semakin menjadi-jadi dalam negara. Nyawa manusia macam sudah tak ada harga.

Tapi, lupakan semua tu sejenak, mari hiburkan hati baca cerita permohonan dua lelaki di Terengganu untuk kahwin empat yang keluar di akhbar baru-baru ini. Satu ditangguhkan dulu keputusannya manakala satu lagi diluluskan. Ha…cerita macam ni memang menarik terutama bagi orang lelakilah!

Kes pertama, Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Terengganu bulan lalu menangguhkan permohonan seorang lelaki berusia 57 tahun yang sudah ada tiga isteri, 18 anak berusia 4 hingga 34 tahun dan empat cucu, untuk kahwin kali keempat. Ini kerana hakim berpendapat, lelaki itu gagal menunjukkan bukti yang kukuh terhadap kemampuannya untuk kahwin empat kerana mempunyai pendapatan hanya RM1,500 sebulan sebagai pemandu lori selain sudah lanjut usia.

Walaupun kemudiannya lelaki itu mengaku pendapatan sebenarnya RM3,500 sebulan hasil kerja sampingan lain dan dua daripada tiga isterinya ada kebun getah dan kebun kelapa sawit, hakim masih tak puas hati dan minta dia kemukakan pula saksi-saksi lain untuk mengukuhkan keterangannya.

Dalam kes kedua pula, mahkamah dan hakim yang sama meluluskan permohonan untuk kahwin kali keempat kepada seorang broker tanah berusia 49 tahun, setelah puas hati terhadap kemampuan kewangan, faktor umurnya yang masih muda dan kemampuannya berlaku adil (mengikut keterangan seorang isterinya yang mewakili isteri-isteri yang lain). Broker tanah ini mempunyai 25 anak berusia empat hingga 25 tahun dan tiga cucu dan berpendapatan bulanan RM20,000.

Saya bukanlah nak ulas panjang lebar fasal orang nak berpoligami. Nanti saya dituduh menolak hukum Allah dan Sunah Nabi pula. Lagipun, sebagai orang Islam, kita memang kena akur bahawa lelaki dibolehkan mempunyai empat isteri sekali gus atas sebab-sebab tertentu. Kalau dikaji secara terperinci, poligami itu amat baik untuk membela nasib wanita dan anak-anak daripada teraniaya. Tetapi yang banyak dapat dilihat secara kasar sekarang, poligami itu pula menjadi punca penganiayaan terhadap wanita. Manusia kan memang pandai menukar hukum Tuhan!

Membaca cerita fasal lelaki nak cukupkan kuota isteri dan ada anak berbelas-belas dan berpuluh-puluh, perkara pertama yang saya fikirkan ialah nasib anak yang ramai itu. Adakah masa si bapa untuk memberi perhatian dan layanan terhadap setiap anak itu? Atau, adakah semua tugas dan tanggungjawab melayan, mengurus dan mendidik anak-anak itu diserahkan sepenuhnya kepada ibu masing-masing?

Kalau semua tugas itu diserahkan kepada isteri-isteri, memang mampulah berpoligami dan beranak ramai. Tapi, rasanya kalau si bapa nak memantau dan memberi perhatian secara personal kepada setiap anak, mahu ‘mati tegak’ dibuatnya.

Saya tertarik membaca kata-kata hakim dalam kes pertama bahawa bukan kemampuan kewangan sahaja yang perlu diambil kira apabila hendak berpoligami. Kemampuan di segi lain juga perlu diambil kira. Misalnya, kemampuan mendidik isteri dan anak-anak terutama memberi pendidikan agama.

Tapi, yang selalu dilihat sekarang ini, sebahagian lelaki yang nak berpoligami tak ada pun kemampuan mendidik. Malah, kemampuan kewangan pun kadang-kadang tak ada. Bak kata seorang kawan saya, “Yang kebanyakan dia orang tu mampu cuma di segi ‘Vitamin S’ saja. Yang lain tu ‘hampeh’!”.

Ha!ha!ha! dalam ‘hampeh’ tu pun, masih ramai perempuan yang mahu. Jadi, tak bolehlah disalahkan lelaki saja.

Tapi, sebenarnya kita patut tabik pada lelaki yang ada banyak isteri dan banyak anak ini. Mereka ini sudah tentu pakar dalam 'multi tasking' dalam suatu masa. Itu yang kita kena belajar.

Teringat pula saya pada seorang ustaz yang selalu beri ceramah di TV dan radio. Selalu dia menyebut yang dia tak berani nak berpoligami sebab dia takut tak mampu beri perhatian kepada dua rumahtangga sekaligus. Mungkin ustaz ini patut belajar bagaimana nak buat 'multi tasking'. :-)

No comments: