Thursday, June 26, 2008

Apabila wartawan boikot...

Apabila membaca cerita para wartawan dan media memboikot sidang akhbar di Parlimen termasuk yang dibuat oleh PM dan TPM kerana pihak berkuasa Parlimen mengehadkan pergerakan mereka di sana, saya bersetuju dengan mereka.

Orang media tidak boleh diperlakukan macam budak-budak kecil dan disekat pergerakan mereka sesuka hati hanya kerana ada pihak tertentu yang menganggap wartawan macam ‘duri dalam daging’. Wartawan pun ada maruah yang perlu dihormati. Bukannya dilayan taraf VIP dan digula-gulakan dengan kata-kata manis kalau perlu publisiti atau tulisan yang mulus-mulus tentang mereka (terutama masa musim pilihan raya dan pertandingan dalam parti), tapi dilayan macam kambing bila tiada sebarang kepentingan.

Saya dulu pernah juga terlibat memboikot sesuatu acara kalau dirasakan maruah wartawan tercemar. Tapi, kalau nak boikot ni, semua kena satu hati, barulah menjadi.

Yang paling saya ingat ialah ketika bersama-sama wartawan dari pelbagai akhbar dan majalah memboikot satu acara pelancaran oleh satu pertubuhan yang tersohor. Tak payahlah saya sebut nama pertubuhan itu atau apa acaranya. Perkara pun dah lama dulu. Cukuplah kalau saya sebut bahawa pertubuhan itu dinaungi oleh seorang VVIP. Majlis pelancaran dan makan malamnya juga dirasmikan oleh VVIP itu di sebuah hotel terkemuka di tengah-tengah Kuala Lumpur. Majlis malam itu memang dianggap penting bagi pertubuhan itu dan diadakan secara besar-besaran dan gilang gemilang. Wartawan yang datang ke majlis itu pun bukan main terjah sahaja tetapi diundang melalui organisasi masing-masing.

Saya yang ditugaskan membuat liputan majlis itu pergi terus dari pejabat selepas Maghrib. Sampai di ruang legar di luar Ballroom, saya nampak ramai kawan wartawan berkumpul. Ingatkan mereka memang sengaja tak nak masuk, tunggu VVIP datang baru nak masuk. Lepas mendaftar di meja pendaftaran media dan dapat satu beg kertas kecil berisi pelbagai brosur tentang pertubuhan itu dan program majlis, saya terus masuk mencari tempat untuk orang media.

Dalam Ballroom yang begitu besar, disediakan dua meja untuk media nun di belakang sekali, terpisah daripada meja-meja tetamu lain. Saya sudah mula rasa pelik sebab selalunya meja media akan di tempatkan di bahagian hadapan atau sekurang-kurangnya di sudut tepi sebelah tengah dewan supaya mudah nak membuat liputan. Kalau duduk di belakang, nak nampak apa.

Ada dua tiga orang media sudah sedia duduk di meja itu dan mereka sama-sama hairan. Kami perasan juga beberapa tetamu di meja lain yang menjeling-jeling melihat ke arah kami. Kemudian baru kami perasan bahawa meja yang dikhususkan untuk media tidak disiapkan seperti meja-meja tetamu lain. Maksudnya, meja media tiada hiasan bunga, susunan pinggan, gelas, cawan dan sudu garpu seperti di meja-meja lain. Atas meja kami kosong, cuma ada alas meja saja. Kira nasib baiklah tu, ada juga alas meja!

Saya lambai pelayan (waitress) yang berdiri tidak jauh daripada kami, bertanya mengapa meja kami kosong sahaja, tidak disusun atur macam meja tetamu lain. Sambil meminta maaf, dia jawab itu arahan penganjur majlis. Pihak hotel hanya mengikut sahaja.

Dalam kehairanan dengan jawapan pelayan itu, beberapa wartawan yang berada di luar Ballroom datang menghampiri kami. Salah seorang bertanya kami, “You all masih nak buat liputan majlis ni ke? Kami kat luar dah nak balik dah. Kami nak boikot! Cuba you tengok nota untuk media dalam beg tu!”

Dalam kehairanan saya terlupa nak lihat isi beg kertas yang diberikan penganjur. Rupa-rupanya, dalam beg itu ada diselitkan nota yang berbunyi lebih kurang, “Pihak media dijemput bersama-sama duduk dalam Ballroom sehingga selesai ucapan perasmian oleh VVIP. Apabila majlis makan malam bermula, pihak media dipersilakan ke sebuah restoran di seberang jalan di hadapan hotel untuk makan malam. Selepas makan malam selesai, pihak media dipersilakan semula ke Ballroom untuk mengikuti acara majlis seterusnya.”

Membaca nota itu, fahamlah saya mengapa rakan-rakan wartawan yang lain tak sudi nak masuk pun ke dalam Ballroom. Saya sendiri pun terasa mendidih darah selepas membaca nota itu. Terasa sangat dihina dan diperkecil-kecilkan. Macamlah kami ni sekawan kambing yang boleh dihambat ke sana-sini semata-mata untuk sesuap makanan. Dihambat melintas jalan yang sibuk untuk pergi makan, kemudian dihambat balik semula ke dewan hotel untuk buat liputan. Sekawan kambing yang tak layak nak makan bersama tetamu lain majlis itu.

Bukan kami yang minta diundang ke majlis itu dan bukan kami nak minta makan daripada mereka. Kami pun bukan mahu layanan kelas VIP, jauh sekali VVIP. Tetapi yang kami mahu ialah layanan sama rata macam tetamu lain. Bukan melayan kami macam sekawan kambing!

Saya pun tak tunggu lagi, terus angkat kaki bersama-sama yang lain meninggalkan majlis itu. Hanya tinggal seorang sahaja yang tidak mahu boikot, seorang wartawan daripada sebuah majalah berbahasa Inggeris. Katanya, dia takut editornya marah. Saya pula masa itu sudah nekad. Kalau editor nak marah pun, marahlah. Saya akan buat pekak sahaja. Tapi mujurlah editor saya cukup sporting dan bersetuju dengan tindakan saya itu.

Hasil boikot kami, tiada satu akhbar dan majalah pun, kecuali majalah berbahasa Inggeris yang wartawannya takut nak boikot itu, yang menyiarkan cerita pelancaran tersebut walaupun ia boleh dianggap cerita besar.

Itu antara kenangan masa jadi wartawan. Banyak lagi kenangan pahit, manis, masam dan kelat yang kadang-kadang seronok juga apabila diingat kembali. Apa pun, wartawan pun manusia biasa juga. Ada perasaan! Jadi, janganlah sesedap rasa nak buat mereka macam kambing!

1 comment:

jorazak said...

mak aji
nasib baik boss mak aji pun setuju. kalau saya, saya pun akan buat begitu. mungkin siap ambil gambar "meja makan" tu sekali. agaknya orang yg in-charge protokol tak reti berbudi bahasa atau nak jimat duit gamaknya. tapi kalau setakat 2 meja berapalah sangat!