Monday, June 09, 2008

Apabila harga minyak naik...

Hari Rabu minggu lepas memang hari kelam-kabut. Saya terpaksa balik lewat sedikit daripada biasa kerana ada kerja yang kena disiapkan. Hari hujan lebat. Dalam hati berkata-kata, bila nak balik nanti mesti jalan sesak teruk sebab, sudahlah hujan, orang pula pasti berebut-rebut nak mengisi minyak (awal lagi pak aji sudah SMS, untuk beritahu saya harga minyak akan naik selepas tengah malam nanti).

Memang betul pun, bila keluar pejabat, jalan sesak di sana-sini. Hujan lebat ditambah dengan orang beratur nak masuk ke stesen-stesen minyak. Mujur juga masa itu cuti sekolah, ramai pergi bercuti ke luar KL. Kalau tidak, mesti berganda-ganda lagi sesaknya. Agaknya, stesen minyak di negeri-negeri tempat orang banyak pergi bercuti itu pula jadi berganda-ganda sesak.

Selalunya saya memang tergolong kategori ‘pemalas’ nak bersesak-sesak begitu. Sebelum ini, setiap kali harga minyak naik, saya tak pernah berebut untuk ke stesen minyak. Tapi kali ini saya tiba-tiba jadi terlebih rajin, sama-sama mencelah-celah masuk untuk mengisi minyak. Alhamdulillah, saya tidak terpaksa beratur panjang. Cuma ada satu kereta saja di hadapan saya (Ha!ha! skill mencelah-celah masa zaman muda-muda dulu masih ada lagi rupanya!).

Malam itu, lepas solat Isyak, saya ajak kaklong pergi mengisi minyak keretanya pula (kaklong tengah cuti semester sekarang). Kebetulan saya pun ada urusan, jadi sambil suruh kaklong jadi pemandu saya, sambil ambil peluang isi minyak keretanya.

Dua stesen minyak yang kami lalu sudah digelapkan lampunya. Minyak dah habis, kata mereka. Kata kaklong, “Tak kan awal-awal lagi minyak dah habis? Entah-entah tipu tak?” Kata saya, “Tunggulah tengah malam nanti, adalah balik minyak tu. Tapi dengan harga barulah!”

Jalan di tempat lain di Shah Alam, lengang. Tapi, jalan menuju ke stesen-stesen minyak sesak. Akhirnya, lepas bersesak-sesak lebih setengah jam, dapatlah kami mengisi penuh tangki minyak kereta kaklong yang kebetulan sudah hampir kosong.

Sampai di rumah, pak aji telefon, tanya saya tengah buat apa (pak aji out-station). Saya jawab, “Baru balik dari jalan-jalan cari minyak!” Dia ketawa, “Rajin pula you ya!”

Sebenarnya, saya sendiri pun hairan, kenapa saya terlebih rajin sampai dua kali bersesak-sesak di stesen minyak. Satu perkara yang saya tak pernah buat pun sebelum ini.

Saya SMS adik, tanya sama ada dia dah isi minyak keretanya. Dia balas, “Malas nak q. Semua penuh. Tak kuasa.”

Malam itu, ada kawan forward SMS pada saya, “Makluman penting! Kepada sesiapa ahli, penyokong dan pemangkah BN! Sila dapatkan hadiah anda pada tepat jam 12 malam ini. Hadiah berupa kenaikan harga petrol 78 sen seliter. Jangan lepaskan peluang ini!”.

Saya balas, bergurau, “Orang pangkah Pakatan Rakyat dapat hadiah ladang babi besar-besaran kat Selangor. Huhu!”

Dia balas, “Dah isi minyak? Nampaknya nak kena ambik basikal kat kampung.”

Saya jawab, ”Dah. Tapi I kena training naik basikal balik. Dah lama tak naik”.

“Hai koyak rabaklah untuk minggu pertama training. Tapi, semangat2” balasnya.

Orang kata, “always think positive”, jadi kenalah berfikiran positif dalam keadaan yang serba kalut sekarang ini. Mungkin juga satu kebaikan daripada kenaikan harga minyak ini ialah orang semakin ramai berkongsi kereta. Sekurang-kurangnya, ada kawan di pejabat dah memulakannya hari ini (Isnin). Mungkin makin ramai yang simpan kereta di rumah dan guna motosikal atau basikal ke tempat kerja. Kuranglah sikit kesesakan jalan yang semakin melampau-lampau sekarang ni.

Tapi, orang macam saya yang tak berani naik motosikal, tak ada kawan sepejabat yang tinggal berdekatan untuk berkongsi kereta dan tak ada kenderaan awam berdekatan dengan rumah, terpaksalah memandu ke pejabat. Tak ada pilihan.

Di sana sini orang kutuk kerajaan dan Pak Lah fasal kenaikan harga minyak yang akan membawa kenaikan harga barangan lain pula. Sesetengah perkara itu saya setuju. Tapi, saya tak nampak pun si tukang kutuk itu bagi cadangan yang bernas dan membina untuk mengatasi masalah yang bukan kita saja hadapi sekarang ini tetapi dihadapi juga di peringkat global. Pada saya, kalau pandai kutuk, mesti pandai bagi idea untuk mengatasi masalah. (Agaknya sebab itulah budaya kerja di pejabat saya - boss tak nak dengar masalah saja, tapi nak dengar idea kita bagaimana hendak mengatasi masalah!). Setakat mengutuk, semua orang boleh buat. Kritik orang memang senang (bak kata Allahyarham emak saya, "Setakat menggerakkan bibir atas dan bawah saja") Bila kena buat sendiri, baru tahu susah senangnya.

(Tengok sajalah Pakatan Rakyat yang janji macam-macam di Selangor dalam manifesto PRU12. Bila dah pegang kuasa, baru tahu banyak janji itu sukar atau mustahil dapat dilaksanakan).

Hahaha! Jangan pula kata saya penyokong kuat BN dan UMNO. Saya rakyat biasa yang duduk atas pagar, yang melihat segala sesuatu daripada kaca mata rakyat marhein. Yang betul, tetap betul. Yang salah, tetap salah. Tak kiralah apa partinya pun.

Sesiapa yang ada idea bernas untuk turunkan harga minyak dan harga barangan, marilah berkongsi idea tu untuk kebaikan bersama. Setakat kutuk saja, tak mengatasi masalah.

2 comments:

jorazak said...

mak aji
tahun 2002 dulu saya isi minyak kancil saya, full tank RM27.00. 3 Jun 2008 saya isi minyak kancil saya, full tank RM47.00. 10 Jun yang lepas saya isi minyak kancil saya, full tank RM71.00!!!

mak aji said...

Encik Jo,

Saya jarang isi full tank kereta nasional saya tu. Tapi kalau tak silap, sebelum 12.00pm Rabu 4 Jun 2008, kalau full tank lebih RM80. Sekarang ni tak tahulah. Belum lagi isi minyak sebab dalam tangki masih banyak. :)