Wednesday, September 27, 2006

Marhaban ya Ramadhan 3

Pengajaran atau kebetulan?

Macam yang saya tulis sebelum ini, saya pernah “terhukum” sebab tak ikut cakap pak aji ketika di tanah suci. Ceritanya sebenarnya biasa sahaja, dan mungkin pernah kita alami walaupun bukan di tanah suci. Kalau berlaku di tempat lain, selalunya kita anggap hanya disebabkan silap komunikasi. Tapi, bila berlaku di tanah suci, seolah-olah ada satu suara dalam hati yang mengingatkan kita bahawa itu adalah satu pengajaran yang perlu dijadikan iktibar.

Satu ketika dalam perjalanan pulang ke hotel, selepas selesai saie dan bertahalul, pak aji mahu singgah mencukur rambutnya di kedai gunting. Berhampiran Bukit Marwah, tempat berakhirnya saie, ada sederet kedai gunting rambut yang macam kedai gunting rambut di Jalan Tuanku Abdul Rahman di KL, tempat jemaah lelaki bercukur rambut. Di hadapan pintu setiap kedai, ramailah jemaah lelaki dalam pakaian ihram yang beratur menunggu giliran untuk mencukur kepala. Mereka ini pun sudah selesai mengerjakan umrah seperti kami. Pak aji kata, kalau saya nak tunggu dia pun boleh, kalau nak balik dulu ke hotel pun tak apa. Saya memutuskan untuk tunggu pak aji supaya kami boleh berjalan pulang bersama-sama. Lalu pak aji suruh saya jangan pergi ke mana-mana dan tunggu dia di kaki lima kedai emas yang tidak berapa jauh dari situ lalu dia pun pergilah beratur di salah satu kedai gunting itu.

Saya pandang ke kaki lima kedai emas itu. Sesak dengan orang yang keluar masuk kedai dan yang lalu-lalang. Ada pula beberapa peniaga wanita (selalunya orang Patani atau Badwi) yang menghamparkan barang-barang perniagaan mereka seperti anak tudung, tudung, seluar panjang, stokin dan macam-macam lagi. Saya rasa lemas berdiri di situ kerana ramai sangat orang lalu lalang, lalu saya memilih untuk berdiri di tepi satu tiang di pinggir dataran masjid yang menghadap ke deretan kedai gunting itu. Tempat yang saya pilih itu lebih dekat dan lebih mudah nak nampak kalau pak aji keluar nanti.

Berdirilah saya di situ dengan mata tak lepas-lepas memandang ke arah pintu kedai gunting tempat pak aji beratur tadi. Takut terlepas pandang bila pak aji keluar nanti. Kelibat pak aji tak kelihatan ketika itu. Mungkin giliran pak aji tengah bercukur, kata hati saya. Dari tempat saya berdiri itu, kaki lima kedai emas tempat pak aji suruh saya menunggunya itu pun nampak jelas. Saya fikir, kalaupun tak nampak pak aji keluar dari kedai gunting tu, saya mesti boleh nampak ketika dia berjalan ke kedai emas itu.

Dari lima minit jadi 10 minit, 20, 30, 45 minit, satu jam! Tapi pak aji tak keluar-keluar dari kedai itu. Kumpulan jemaah lelaki yang beratur sama-sama dengan pak aji tadi sudah lama berganti dengan jemaah yang lain pula. Tiap sebentar keluarlah mereka yang sudah licin kepalanya dari kedai itu. Hanya pak aji yang tak keluar-keluar. Saya jadi musykil sungguh mengapa pak aji lama sangat dalam kedai tu. Nak pergi jenguk, saya segan sebab hanya orang lelaki sahaja ramai-ramai di situ. Maka berdirilah saya di tepi tiang itu dengan perasaan sebal. Hari semakin tinggi dan sinar matahari semakin terik. Cuma bayang-bayang tiang itu yang semakin menipis menjadi pelindung saya daripada dipanah terus oleh pancaran matahari.

Tiba-tiba, dari jauh saya nampak abah saya keluar dari salah satu kedai gunting itu sambil mengibas-ngibas kepalanya yang sudah botak dicukur dengan kain ihram. Tadi, kami sama-sama ke Tanaim (ke masjid tempat Saidatina Aisyah bermiqat ihram. Masjid ini merupakan salah satu tempat untuk berniat umrah bagi mereka yang berada di Makkah). Apabila tiba di Masjidil Haram untuk mengerjakan umrah, abah menyuruh kami jalan dahulu. “Engkau orang jalan dulu, tak payah tunggu abah. Abah nak buat sorang-sorang, slow-slow,” kata abah. Lalu pak aji dan saya pun ikut saja permintaannya.

Abah ternampak saya lalu dia datang kepada saya dan bertanya, “Engkau buat apa kat sini? Mana N? (nama pak aji)”. Saya beritahu abah yang saya sedang tunggu pak aji bercukur. Abah pun tak banyak tanya lalu berkata, “Abah balik ke bilik dulu.”

Maka, berdirilah terus saya di situ dalam keadaan terik matahari sudah terasa berbahang dalam jubah dan telekung saya. Bayang-bayang tiang tempat saya berlindung tu tak cukup teduh untuk memberi perlindungan sepenuhnya. Terasa begitu letih berdiri begitu lama di situ, apa lagi selepas bertawaf dan bersaie, ditambah lagi tekak yang semakin kering kerana berpuasa. Lutut pun rasa nak patah kepenatan.

Tak berapa lama selepas abah berlalu, tiba-tiba muncullah pak aji dari arah hotel kami! (bukan dari kedai gunting yang mata saya tak lepas-lepas memerhatikannya). Dia sudah pun menukar pakaian ihramnya dengan jubah dan berkopiah. Nampak segar berbanding saya yang terasa kusut masai dengan peluh.

You buat apa kat sini”
You pergi mana tadi?”

Hampir serentak kami bertanya (selingan sikit: pak aji dan saya ni kadang-kadang masih ber”I/you” ketika bercakap. Satu tabiat yang sukar dibuang sebab mula berjumpa dulu pun sebagai kawan sepejabat. Ambil masa jugalah baru masing-masing “terberkenan” antara satu sama lain!).

Kata pak aji, dia beratur dan selesai bercukur hanya dalam masa 10 atau 15 minit sahaja. Bercukur bagi botak, tentulah cepat. Lepas tu dia terus ke kaki lima kedai emas untuk mendapatkan saya, tapi saya tak ada di situ. Dia lalu mencari saya dalam kedai emas itu, mana tahu dah penat menunggu, saya masuk nak jamu mata pula. Tapi, tentulah di situ pun saya tak ada. Lalu pak aji mencari pula saya di kedai-kedai lain dan menjenguk-jenguk di celah-celah orang ramai yang berkerumun membelek barang jualan wanita Patani dan Badwi itu. Tapi, di sana pun saya tak ada. Kemudian pak aji terfikir mungkin saya ubah fikiran sebab malas nak menunggunya lalu terus pulang ke bilik. Lantas pak aji pun pulang ke hotel. Tapi, bila dia ke bilik saya, kawan sebilik saya kata, saya belum balik lagi.

Pak aji naik bingung juga memikirkan ke mana saya pergi. Tapi, sifat pak aji memang tidak mudah panik dan selalu tenang dalam keadaan terdesak. Bukan macam saya yang mudah risau dan menggelabah. Lagipun, dia tahu yang saya ni dah biasa ke sana sini seorang diri kerana kerja dan bukanlah jenis penakut. Lalu pak aji memutuskan untuk mandi dan menukar pakaian ihramnya dulu, kemudian dia akan pergi mencari saya di kedai-kedai yang lebih jauh lagi (walaupun dia tahu bukan tabiat saya ke mana-mana tanpa memberitahunya). Selesai mandi dan tengah berpakaian, abah yang berkongsi bilik dengannya pun pulang. “Eh...engkau kat sini? Si Amatullah (he..he..he...tentulah dia tak sebut nama ini tapi nama sebenar saya) tunggu engkau kat tepi tiang depan kedai gunting tu. Kau tak nampak dia ke tadi?” tanya abah.

Mendengar cakap abah saya tu, pak aji pun lekas-lekas turun pergi mencari saya. Memang sahlah saya ada di situ dengan muka yang sudah macam udang kena bakar (muka saya ni memang mudah merah dan lebam birat kalau berpanas lama-lama).

Peristiwa itu membuat saya terfikir. Hanya disebabkan tak ikut arahan suami supaya “JANGAN PERGI KE MANA-MANA DAN TUNGGU DI SITU” yang pada mata kasarnya tak mendatangkan apa-apa mudarat pun (suami suruh tunggu di tempat lain tapi saya tunggu di tempat lain. Itu saja!), saya “dihukum” berdiri dalam panas terik dalam keadaan letih, lapar dan dahaga selama lebih satu jam. Bagaimana kalau isteri yang curang terhadap suami? Yang keluar rumah tanpa izin suami, yang ingkar terhadap suruhan suami supaya menutup aurat dsb. Apakah hukumannya di dunia dan bagaimana pula hukumannya di akhirat kelak?

Kalau hendak dilihat secara logik akal, tak mungkin saya boleh terlepas pandang bila pak aji keluar daripada kedai gunting itu. Paling tidak, saya mesti nampak dia berjalan ke arah kedai emas itu. Tapi, sesungguhnya, Allah menutup hijab saya ketika itu daripada mengenali suami sendiri. Dan Allah juga menutup akal saya daripada berfikir mengikut logik.

Kalau dalam keadaan biasa, mengikut logik akal, ada empat perkara yang biasanya akan dilakukan/difikirkan dalam keadaan itu. Pertama, pergi menjenguk ke kedai gunting itu untuk melihat mengapa pak aji lama sangat di dalamnya (dah tak peduli segan dengan orang lelaki yang beratur ramai-ramai di situ). Kedua, terfikir yang mungkin saya dah terlepas pandang dan mungkin pak aji dah balik ke bilik. Ketiga, dah lama sangat menunggu, lebih baiklah balik dulu ke bilik. Kemudian, tentu pak aji datang mencari. Dan keempat, minta abah saya tolong pergi tengokkan pak aji dalam kedai itu.

Tapi anehnya, dalam fikiran saya ketika itu LANGSUNG TAK TERLINTAS itu semua. Yang ada dalam kepala saya ketika itu cuma, saya MESTI BERDIRI di situ sampai pak aji datang menjemput saya. Dalam panas terik itu, saya juga tak terfikir langsung untuk pergi berlindung di kaki lima kedai emas tempat pak aji suruh saya menunggunya. Juga, tak terfikir langsung untuk balik dulu ke hotel dan kemudian pasti pak aji akan datang mencari di bilik. Abah saya sendiri pun tak terfikir langsung nak tawarkan diri pergi tolong jenguk mencari pak aji di kedai gunting itu sedangkan memang agak aneh mengapa pak aji tak siap-siap lagi bercukur sedangkan abah saya sendiri yang bergerak lambat di belakang kami pun sudah selesai bercukur.

Begitulah keadaannya di tanah suci. Kadang-kadang, secara halus kita “diajar” dan “dihukum”. Perkara-perkara yang mungkin biasanya remeh dan boleh kita atasi dengan mudah, di sana tiba-tiba kita jadi “bodoh” dan tak boleh berfikir. Perkara-perkara yang biasanya boleh kita selesaikan secara logik akal, di sana sudah tak nampak kelogikannya lagi! Tapi, terpulanglah kepada kita sama ada hendak menjadikannya iktibar, sebagai modal untuk muhasabah diri atau tetap menganggapnya sekadar sebagai silap komunikasi.

Bersambung....

No comments: