Friday, September 29, 2006

Marhaban ya Ramadhan 5

Malam Lailatul Qadar

Walaupun malam Lailatul Qadar tidak dapat ditentukan secara jelas, menurut sebuah buku panduan umrah yang saya baca, biasanya malam 27 Ramadhan dianggap sebagai malam yang ditunggu-tunggu itu. Pada malam ini, imam membaca surah-surah dengan nada sedih dan berdoa sehingga menangis.

Suatu pengalaman yang sukar dilupakan pada suatu malam 27 Ramadhan di Masjidil Haram, saya pernah berdiri tersangat lama sehingga kaki rasa sudah tak larat nak menampung badan dan terpaksa duduk untuk mengelakkan pitam. Walaupun duduk, lutut pula lenguh menanti Imam Sheikh Abdul Rahman al-Sudaisy menghabiskan bacaannya dalam nada sedih dan tersedu sedan. Para jemaah Arab di sekeliling saya juga turut menangis. Walaupun tak faham apa yang dibaca, saya turut rasa sebak kerana suasana yang begitu syahdu dan menimbulkan satu macam perasaan kerdil di hati mengenangkan kehebatan Allah s.w.t.

Di tengah-tengah suara lantang bacaan imam, angin bertiup kencang hingga telekung dan pakaian jemaah wanita seolah-olah berterbangan. Suasana itu tidak penah berlaku pada malam-malam sebelumnya. Sukar menggambarkan perasaan ketika itu. Terasa amat kerdil dan terlalu banyak dosa kepada Allah.

Esoknya, pak aji mengajak saya naik ke bumbung hotel untuk melihat suasana alam. Walaupun kebiasaan ketika itu matahari sudah mula bersinar garang, pagi itu matahari bersinar lembut dan suasana seolah-olah sedikit berkabus. Amat lain dirasakan berbanding pada hari-hari yang lain. Itulah satu-satunya pengalaman yang saya tak boleh lupa dan tak bertemu lagi setakat ini.

Berhari Raya di Makkah

Malam hari raya di tanah suci, masjid tetap penuh sesak, sama seperti sepanjang Ramadhan. Orang bertawaf dan bersaie pun ramai. Tetapi, nampaklah sedikit perbezaan kerana kumpulan “merpati putih” (ini gelaran peribadi saya sendiri pada orang Asia Tenggara macam kita yang ke masjid dalam telekung putih) sudah banyak meninggalkan kota Makkah. Yang tinggal dan meramaikan masjid ialah “gagak hitam” (warga Arab Saudi sendiri di samping mereka dari tanah Arab yang lain, yang lebih gemar mengenakan pakaian serba hitam termasuk purdah dan jilbab).

Sama macam malam-malam lain juga sepanjang Ramadhan, ramai yang membawa kanak-kanak dan bayi ke masjid. Ada yang tengah lasak, ada yang bertatih, ada yang merangkak dan ada yang masih terkapai-kapai sahaja di perbaringan. Apabila solat jemaah bermula, suara imam diiringi oleh suara jemaah yang terbatuk-batuk bersahut-sahutan dengan suara tangisan kanak-kanak yang ibunya tengah bersolat. Sesetengahnya pula merangkak-rangkak di celah-celah jemaah yang sedang bersolat.

Kebanyakan kita di Malaysia cukup jengkel bila ada orang yang membawa kanak-kanak ke masjid - bising dan mengacau sahaja hingga tak dapat khusyuk, kata mereka. Tetapi budaya Arab, anak-anak mereka dikenalkan, dibiasakan dan dibawa berjinak-jinak dengan masjid sejak masih merah lagi. Kalau di Malaysia, ada masjid yang meletakkan amaran, “kanak-kanak di bawah umur 7 (atau 5) tahun di larang masuk ke masjid atau ke ruang solat”, di Masjidil Haram dan Masjid Nabawi yang merupakan dua antara tiga masjid paling suci dan penuh barakah itu, tiada sebarang larangan demikian. Pengawal di pintu masjid pun tak kata apa-apa bila ada yang masuk ke masjid bersama bayi dan anak-anak kecil mereka.

Selepas solat maghrib, takbir hari raya mula berkumandang. Tetapi takbirnya lebih ringkas dan tidaklah mendayu-dayu seperti di tempat kita. Masa tu, terasa rindu juga nak mendengar takbir macam yang sudah biasa didengar sejak kecil.

Solat hari raya dilakukan kira-kira 10 minit selepas waktu syuruk. Bukan jam 8 pagi macam di Malaysia.

Pengalaman lucu kali pertama berhari raya di Makkah, lepas solat Subuh kami terus pulang ke hotel dan kembali semula ke masjid hampir jam 8 untuk solat hari raya. Tapi peliknya, masjid agak lengang, tidak sesak seperti yang sepatutnya. Lama menunggu, kemudian barulah diketahui bahawa solat hari raya sudah pun lama selesai! Tak ada siapa yang memberitahu kami sebelum tu dan kami pun tak teringat nak bertanya. Rugilah solat hari raya untuk tahun tu. Lebih rugi lagi sebab kami berada di tanah suci! Tapi, tahun itu memang kami tidak merancang untuk berhari raya di tanah suci. Sepatutnya sudah pulang sehari sebelum hari raya tetapi terkandas dua hari kerana masalah penerbangan pulang.

Kali kedua, sudah cerdik sedikit dan lebih bersedia kerana sejak awal memang merancang untuk beraya di Makkah. Pergi solat Subuh siap-siap dengan “baju raya”. Rupa-rupanya, kebanyakan warga Makkah juga berpakaian baru/raya ketika ke masjid untuk solat Subuh. Anak-anak mereka juga turut diangkut ke masjid dengan berpakaian baru/cantik. Lepas solat, penduduk tempatan berdedai pulang ke rumah masing-masing sementara kami pula pulang ke hotel untuk sarapan raya. Adalah juga nasi impit dan rendang serta kuah kacang. Lemang atau ketupat memanglah tak ada.

Begitulah kami merayakan Aidilfitri di Makkah. Saya tak tahulah bagaimana cara orang Arab merayakan Aidilfitri di rumah masing-masing atau apa jenis hidangan pagi raya bagi mereka sebab tak berpeluang ke rumah mereka. Walaupun pak aji dan kawan-kawannya pernah pergi berbuka puasa di rumah seorang Malaysia yang sudah lama bermastautin di sana, tetapi saya sendiri tak pergi. Rumahnya tak jauh. Nampak daripada masjid. Tapi untuk sampai ke rumahnya kena memanjat bukit batu yang saya rasa ada setinggi Batu Caves. Tak laratlah saya. Takut skru lutut tercabut!

Selamat berpuasa semua!

2 comments:

AuntyN said...

Terimakasih makaji kerana berkongsi pengalaman berpuasa di Mekah. SYahdu dan terasa rindu yang teramat.

Harap2 dapat merasakan apa yang makaji ceritakan ni. InsyaAllah

Anonymous said...

AN,

Terima kasih kerana membaca. Saya saja nak kongsi pangalaman yang tak seberapa. Mungkin pengalaman orang lain lebih hebat lagi.

Semoga AN dapat mengalaminya stau hari nanti. Amin.