Monday, February 18, 2008

Mengapa ya?

Di celah-celah cerita ‘demam’ pilihan raya di akhbar-akhbar hari ini, terselit satu berita tentang kes mahkamah Kamariah Ali, 57, pengikut ajaran sesat Kerajaan Langit pimpinan Ayah Pin di Terengganu. (Ayah Pin sekarang ini cabut lari bersembunyi, isteri-isteri dan para pengikut setianya yang jadi mangsa terpaksa menghadapi tindakan pihak berkuasa).

Cerita hari ini ialah tentang Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Terengganu mendapati Kamariah bersalah atas tuduhan mengaku murtad dan hukuman akan dijatuhkan pada 3 Mac nanti. Kamariah sebelum ini pernah membuat permohonan melalui surat akuan bersumpah untuk mengisytiharkan dirinya bukan Islam tetapi ditolak oleh Mahkamah Tinggi Kota Bharu.

Yang menarik ialah apabila Kamariah mengaku insaf dan bertaubat tetapi berdolak-dalik di mahkamah apabila diminta melafazkan dua kalimah syahadah atas alasan dia bukan budak-budak lagi dan sudah banyak kali bersyahadah dalam sembahyang, syahadah itu antara dia dengan Tuhan dan Tuhan sendiri pun tak pernah beritahu yang dia (Kamariah) murtad. Tetapi (mungkin kerana desakan mahkamah) akhirnya dia melafazkannya juga sebanyak tiga kali.

Apa pun hukuman yang bakal dijatuhkan mahkamah nanti, saya rasa tanggungjawab pihak berkuasa tidak boleh berhenti setakat itu saja. Saya ingin sekali kalau ada pihak tertentu, jabatan agama misalnya, atau mungkin pensyarah atau pelajar dari jabatan pengajian Islam di universiti, melakukan kajian ke atas Kamariah.

Pada saya, kes ini lebih membimbangkan daripada kes murtad lain seperti kes Lina Joy, Hartina Kamaruddin atau Aishah Bukhari yang pernah menggemparkan kita di Malaysia suatu waktu dahulu. Kes seperti Lina, Hartina dan Aishah membabitkan mereka yang masih muda dan turut membabitkan elemen cinta. Kecuali Aishah yang dikatakan terdidik dengan didikan agama sejak kecil, Lina dan Hartina boleh dikatakan kurang pendidikan agama. Mungkin agak mudah untuk difahami mengapa mereka dengan mudah boleh terbabas akidah.

Tetapi kes Kamariah membabitkan seorang yang sudah berusia lebih separuh abad dan matang. Saya tak tahulah sama ada ada elemen cinta juga di situ tetapi agak merunsingkan kerana orang yang dikatakan murtad ini adalah seorang bekas pelajar Universiti Al-Azhar di Mesir, sebuah universiti yang cukup berprestij dan banyak mengeluarkan cendekiawan Islam di seluruh dunia. Kamariah pernah menjadi ustazah dan saya pasti segala hukum hakam dalam Islam, ayat-ayat al-Quran dan hadis-hadis Rasulullah s.a.w. pasti ada di hujung jarinya. Rasanya, bukan calang-calang orang yang boleh berdebat tentang agama dengan Kamariah. Kalau sekadar ilmu di hujung-hujung kuku macam saya ni, sudah tentu dengan mudah dapat dipatahkannya.

Kalau dilihat di segi usia dan ilmu agama yang dia ada, sepatutnya dia lebih matang dan bijak menangkis ajaran sesat. Persoalan yang sentiasa menghantui saya ialah, mengapa orang sepertinya pun boleh murtad? Mengapa orang yang ada ilmu agama yang mendalam sepertinya pun boleh terpengaruh kepada ajaran sesat? Mengapa dia yang pernah mendidik orang lain tentang kesucian Islam tiba-tiba berpaling daripada agama yang suci ini?

Mengapa? Mengapa? Mengapa? Terlalu banyak persoalan yang menghantui fikiran saya dan saya masih tercari-cari jawapannya.

Mesti ada sesuatu yang mendorongnya. Sesuatu itulah yang mesti dikaji hingga ke akar umbi untuk mencari puncanya. Kita perlu tahu dan kita perlu belajar daripadanya sebab iman kita sendiri pun ada kala seperti permainan roller coaster, sekejap meninggi sekejap merendah.

Nauzubillah. Semoga Allah tidak menguji kita dan keluarga kita dengan perkara-perkara yang sebegini berat. Amin.

No comments: