Tuesday, October 10, 2006

Bengang!

Hari ini halal.
Besok haram.
Lusa halal balik.
Tulat haram balik!

Lama-lama dah tak tahu apa hukumnya. Halam sahajalah! (pinjam istilah Ustaz Datuk Ismail Kamus).

Semudah itu hukum halal haram yang menjadi pegangan kita dipermain-mainkan. Tidak menghormati langsung apa yang sangat penting dalam amalan kita. Apa lagi untuk menghormati perasaan kita. Kalau pun mereka tidak menghormati Islam, hormatilah hak orang Islam. Kononnya satu dunia sekarang ini sibuk berpegang kepada hak kemanusiaan. Sikit-sikit human’s right, sikit-sikit human’s right konon. Mengapa tidak menghormati hak kemanusiaan orang Islam? Orang Islam tak ada human’s right ke?

Dulu, sudah ada pun sijil halal yang sah.Untuk dapat sijil itu mestilah sudah melalui proses tertentu. Masa dapat pengesahan halal itu mestilah produk dia sudah diperiksa dan diteliti betul-betul. Barulah boleh dapat sijil itu. Ya tak?

Tapi, sesudah beberapa tahun, apa sudah jadi? Sudahlah kilang membuat produknya itu kotor melebihi j*mb*n. Bahan yang digunakan pun tak halal pula. Mana pergi sijil pengesahan halal dulu tu? Buat lap pun**ung lepas b*rak aje ke?

Dulu, kilangnya bukan main bersih dan produknya mematuhi peraturan Tapi semua itu cuma fasal nakkan sijil halal saja. Lepas dah dapat, lepas dah tak ada siapa peduli nak datang buat pemantauan, suka hati dia sajalah apa nak buat. Bukan orang tahu. Taruh saja apa suka dalam produk dia. Janji boleh kaut untung sebanyak-banyaknya. Lepas tu gelakkan orang Islam sebab tiap-tiap hari barang tak halal masuk dalam perut. Nanti, boleh berbangga mencemik, “Siapa kata orang Islam tak makan b*b*?”

Lepas heboh fasal produk dia tak halal dan kilang dia kotor macam jamb*n, barulah sibuk-sibuk nak membetulkan keadaan. Cepat-cepat bersihkan kilang dan panggil orang surat khabar melawat. Sambil itu, tunjukkan pula bahan baru yang halal dan dapat pengesahan halal yang digunakan untuk produknya sekarang.

Oklah, mungkin bahan halal itu digunakan sekarang, masa orang tengah sibuk dan kecoh sekarang ni. Tapi bagaimana dengan dulu? Bagaimana dengan beberapa tahun dulu lepas kilang dan produknya tidak lagi diperiksa dan dipantau? Mengapa gunakan bahan haram itu sedangkan produknya ada sijil halal? Tak pernah diberikan garis panduankah apa bahan yang boleh atau tidak boleh digunakan? Mengapa orang surat khabar tak tanya soalan itu?

Budak-budak wartawan sekarang ini pun satu hal juga. Main pakai angguk saja apa yang dikatakan orang. Kalau aku jadi wartawan, “masak” orang itu aku kerjakan!

Aku cukup marah!
Aku cukup jengkel!
Aku cukup bengang!
Aku cukup sakit hati!

Sudah berbantal-bantal produknya masuk ke dalam perut aku dan keluarga aku. Bermakna, sudah banyak sangatlah benda haram itu aku bagi makan anak-anak aku. Jadi darah daging mereka. Bayangkanlah, aku dan suami aku selama ini bagi anak-anak makan benda haram! Itu keluarga aku saja. Aku yakin ada banyak lagi keluarga Islam yang turut terkena macam aku.

Sekarang ini sibuklah mereka nak ambil hati pengguna Islam termasuk buat majlis berbuka puasa untuk anak yatim. Panggil pula tokoh yang memang dihormati di kalangan masyarakat Islam untuk umumkan kehalalan produknya. Tuduh pula ada orang nak sabotaj perniagaannya.

Hello! Yang kasi kotor kilang tu dan dok import bahan tak halal daripada luar tu ialah awak sendiri. Si tukang sabotaj tu tak buat semua tu. Kalau pun betul ada orang nak sabotaj, dia cuma ambil kesempatan menangguk di air yang keruh saja. Dia cuma jadi tukang sebar cerita. Cerita itu tak akan diterima kalau tak ada bukti. Ini, bukti sah-sah terpampang depan mata!.

Bagi aku, cukuplah terkena sekali. Halal ke, haram ke produk dia aku akan boikot terus. Aku tak mahu hak dan pegangan aku dipermain-mainkan. Mungkin sekarang ini halal. Besok-besok belum tahu lagi. Halal pun tidak, haram pun tidak. Jadi halam lah pula. Aku memboikot produknya bukan atas sifat tidak halalnya tetapi atas prinsip aku yang amat benci dengan pembohongannya dan sikapnya yang tidak menghormati pegangan dan perasaan orang Islam.

Kau orang nak makan apa pun selamanya kami tak pernah kacau. Suka hati kau oranglah. Tapi, mengapalah tak sudah-sudahnya satu dunia nak sabotaj makanan orang Islam? Kalau boleh, nak juga suruh kami makan "benda" tu. Mengapa tak boleh nak hormat hak dan pegangan orang lain?

Si tukang bagi sijil halal tu pun sama juga. Bagi sijil, lepas tu biarkan saja bertahun-tahun begitu. Tak ada pemeriksaan berkala dan pemantauan rapi. Kalau tak cukup kakitangan, tambahlah. Budak-budak keluar universiti bukan main ramai tengah cari kerja. Yang bayar gaji mereka tu ialah pembayar cukai macam aku. Jangan asyik sibuk gunakan duit pembayar cukai nak buat pembangunan infrastruktur saja sedangkan pembangunan insan dikesampingkan. Pembangunan insan ni bermula daripada akar umbi. Pemakanan salah satu daripadanya.

Kalau pembangunan insan, pembangunan rohaniah tidak dijaga, jangan kata yang negara kita ada "kemudahan dan infrastruktur kelas bangsawan tetapi minda dan sikap kelas kambing"!

Kadang-kadang aku rasa cukup lemas. Nama saja hidup dalam “negara Islam” tapi kepentingan orang Islam punyalah tidak terjaga. Benda yang sepatutnya halal pun belum tentu halal lagi. Benda yang haram apatah lagi.

Ehh...membebel panjang pula aku hari Nuzul al-Quran ni!

5 comments:

Leyla Shuri said...

Adoi hai, berasap-asap peesee den lopeh baco bondo hagram-halal nie!
Den pun nak tumpang goram tapi den jauh, dapek kosian ajo lah.

Selamat menjalankan ibadah ramadan.

mak aji said...

Halela, tumpang kosian pun pun cukuplah. Sajo jo den nak lopeh goram yang terbuku dalam hati ni...

P/s: masih puasa ke atau dah dapat "cuti umum"?

pB said...

betul tu..
PB dah tak makan lagi roti keluaran kilang tu lagi...

Leyla Shuri said...

"cuti umum"?
Hisy...mano buleh umum kek sini, malu sodunio nanti.

mak aji said...

pb: kalau semua orang Islam ni bersatu, orang tak mudah mempermainkan kita. Tapi, bak kata orang, itu hanyalah 'wishful thinking"...

Halela: ha...ha...ha...!