Tuesday, January 15, 2008

Sama bahasa, lain makna

Secara tak sengaja, saya terjumpa makna lain bagi satu perkataan yang saya gunakan dalam tajuk posting ini. Memang 'hodoh' maknanya dalam bahasa Jawa. Tetapi, dalam 'hodoh' itupun, nampaknya perkataan itu sangat popular dalam kata kunci pencarian di Internet.

Saya sudah tukar perkataan itu kepada perkataan 'taruh' dalam tajuk posting saya. Tak mahu blog saya tersenarai dalam pencarian lucah di Google. Tetapi rasanya orang Melayu berketurunan Jawa tentu boleh agak apa perkataan yang saya maksudkan.

Dulu saya pernah terbaca dalam sebuah buku mengenai sejarah hidup Seniman Agung Tan Sri P Ramlee yang menyebut filem beliau bertajuk "Bujang Lapok" pernah tidak dibenarkan masuk ke satu daerah di Indonesia kerana makna 'bujang lapok' yang 'hodoh' dalam dialek di daerah tersebut.

Teringat juga saya masa menjadi wartawan dan menghadiri satu seminar yang turut dihadiri rakan-rakan wartawan dari luar negara termasuk Indonesia. Dalam gurauan kami saling usik mengusik mengenai beberapa perkataan yang ada dalam perbendaharaan kata dua rumpun bangsa, Malaysia dan Indonesia, tetapi mempunyai makna yang amat berbeza. Misalnya perkataan kapan, bisa, b*t*h, pintu kecemasan (Malaysia), pintu darurat (Indonesia), dan banyak lagi tapi saya sudah tak ingat. Pada akhir gurauan, kami sama-sama tertawa lucu dan saling tepuk menepuk bahu masing-masing dengan kata-kata, "no hard feeling!"

Begitulah...
Lain padang, lain belalang.
Lain kaum, lain budayanya.
Lain orang, lain pula kepalanya.
Tapi kadangkala,
Sama bahasa, tetapi lain pula maknanya.

2 comments:

Sri Diah said...

Mak Aji:
- Saya suka rempeyek - bukan t*mp*y*k
- Kepala kain kalau di Kelantan kata tuuuttt... kain
- Tolong saya kupas rambutan - bukan k*p*k rembutan.

Eh banyak lagilah kan? Diharap Mak Aji dalam sejahtera selalu.

mak aji said...

Hahahaha...betul tu Sri.
-ada orang sebut b*nt*t kuali.
-dulu saya selalu tergelak bila dengar orang kata paru itu k*l*mpong sebab 'hodoh' maknanya dalam bahasa Minang.

Memang ada banyak lagi sebenarnya. Boleh buat tesis.

Sama juga, semoga sri dan keluarga sihat sejahtera selalu. Amin.